I slutten av 2019 hørte jeg rykter om en ny og innovativ bank – Bulder Bank. Noen måneder senere og etter litt mer research fant vi ut at vi ville flytte boliglånet vårt fra DNB til Bulder. Siden den gang har vi vært fornøyde bankkunder hos Bulder – og vi får til og med utbetalt årlig kundeutbytte.

Utfordrer

Bulder Bank gjør livet lettere for oss kunder ved å blant annet utfordre den tradisjonelle banksektoren. Det passer meg perfekt da jeg – som de fleste andre – liker smarte løsninger og moderne brukeropplevelser. At jeg i tillegg sparer penger er en bonus.

De røsker opp i status quo ved å gjøre ting på nye måter. Bulder setter f.eks. automatisk ned renten på lånet når boligverdien øker eller lånesummen går ned. Noe man normalt har måtte mase på banken for å få til. Forhåpentligvis vil dette tvinge de mer etablerte bankene til å følge etter, og vi forbrukere får enda bedre tjenester.

Forhåpentligvis vil dette tvinge de mer etablerte bankene til å følge etter, og vi forbrukere får enda bedre tjenester.

Flytting av lån

Selve flyttingen av boliglånet var raskt og enkelt, og vi ble guidet igjennom et skjema på nettsiden. Bulder fikser automatisk verdivurderingen av boligen, innhenting av lønnslipper, skattemelding og annen dokumentasjon. Det eneste du må ha oversikt over er ev. andre lån og kredittkort.

Etter noen få dager fikk vi lånepapirene som vi signerte i Bulder-appen via BankID, og lånet ble flyttet over. Det er et tinglysningsgebyr på 525 kroner, men det er det lett verdt for en bedre bankopplevelse. Og bruker du bonuslenken under tjener du inn igjen gebyret – win win!

Bulder-appen

Kundeforholdet administrerer du via Bulder-appen – og bare den, så ønsker du en filial å dra til er nok ikke Bulder noe for deg.

I starten var appen litt for enkel til mitt bruk og man ikke kunne gjøre mer enn absolutt nødvendig, men nå etter ett år med modning og hyppige oppdateringer er den bedre enn alle nettbankene jeg har brukt tidligere – og de forbedrer og utvider appen stadig med nye muligheter.

Om du vil se hva som kommer fremover, finnes det et offentlig roadmap som gir deg oversikt. Her kan du også komme med innspill på de planlagte utvidelsene.

Her er Bulders egen teaservideo av appen:

Hører på kundene

Noe av det jeg liker best med Bulder er at de utvikler en banktjeneste med kundene i fokus. De ønsker å få tilbakemeldinger og innspill fra kundene (ref. roadmapet over) – og de lytter. Bulder har til og med laget et eget «community» hvor man kan stille spørsmål, diskutere eller komme med forslag som kan gjøre tjenestene enda bedre. Det har jeg aldri opplevd fra en bank.

Oppsummering

Det er ikke så ofte jeg finner tjenester som virkelig treffer meg, men innimellom skjer det – og etter litt over ett år har jeg fortsatt bare gode erfaringer med Bulder. Endelig har det kommet en utfordrer i banksektoren – med fokus på innovasjon, teknologi og brukeropplevelse.

(Jeg har hatt denne posten på skisseblokken en god stund, men når Bulder nylig begynte med en vervekampanje fikk jeg motivasjonen til å endelig få den ferdig. Kampanjen gir nemlig både deg og meg 500,- i bonus om du flytter boliglånet til Bulder via min vervelenke – dvs. at du i praksis dekker inn igjen tinglysningsgebyret. Win-win.)