I slutten av 2019 hørte jeg om en ny og innovativ bank – Bulder Bank. Noen måneder senere og etter mer research fant vi ut at vi ville flytte boliglånet vårt fra DNB til Bulder. Siden den gang har vi vært fornøyde bankkunder hos Bulder – og vi får til og med utbetalt årlig kundeutbytte.

Utfordrer

Bulder Bank har fokus på gode brukeropplevelser, og har tilsynelatende et genuint ønske om å gjøre banktjenestene bedre for folk flest (samtidig som de gir seg selv et konkurransefortrinn). De utfordrer den tradisjonelle banksektoren på etablerte praksiser, og røsker opp i status quo.

Bulder setter f.eks. automatisk ned renten på lånet når boligverdien øker eller lånesummen går ned. Noe som normalt krever at man må ta kontakt med banken og ha en lengre dialog. Jeg liker smarte løsninger og moderne brukeropplevelser, og Bulders fokus på dette er hovedgrunnen til at jeg/vi flyttet boliglånet. Om jeg/vi i tillegg sparer litt ekstra penger er det en bonus. Forhåpentligvis vil dette også tvinge de mer etablerte bankene til å følge etter, og vi forbrukere får enda bedre tjenester.

Jeg liker smarte løsninger og moderne brukeropplevelser, og Bulders fokus på dette er hovedgrunnen til at jeg/vi flyttet boliglånet. Om jeg/vi i tillegg sparer litt ekstra penger er det en bonus.

Flytting av lån

Selve flyttingen av boliglånet var raskt og enkelt, og vi ble guidet igjennom et skjema på nettsiden. Bulder fikser automatisk verdivurderingen av boligen, innhenting av lønnslipper, skattemelding og annen dokumentasjon. Det eneste du må ha oversikt over er ev. andre lån og kredittkort.

Etter noen få dager fikk vi lånepapirene som vi signerte i Bulder-appen via BankID, og lånet ble flyttet over. Det er et tinglysningsgebyr på 525 kroner, men det er det lett verdt for en bedre bankopplevelse. Og bruker du bonuslenken under tjener du inn igjen gebyret – win win!

Bulder-appen

Kundeforholdet administrerer du via Bulder-appen – og bare den. Ønsker du en filial å dra til er nok ikke Bulder noe for deg. Dette bidrar nok også til at det er enklere for Bulder å holde kostnader nede, og heller legge ressursene på å forbedre tjenestene sine.

I starten var appen litt for enkel til mitt bruk og man ikke kunne gjøre mer enn absolutt nødvendig, men nå etter ett år med modning og hyppige oppdateringer er den vesentlig bedre – og de forbedrer og utvider appen stadig med nye muligheter.

Om du vil se hva som kommer fremover, finnes det et offentlig roadmap som gir deg oversikt. Her kan du også komme med innspill på de planlagte utvidelsene.

Her er Bulders egen teaservideo av appen:

Hører på kundene

Noe av det jeg liker best med Bulder er at de utvikler en banktjeneste med kundene i fokus. De ønsker å få tilbakemeldinger og innspill fra kundene (ref. roadmapet over) – og det virker som de lytter til hva vi har å si. Bulder har til og med laget et eget «community» hvor man kan stille spørsmål, diskutere eller komme med forslag som kan gjøre tjenestene enda bedre. Det har jeg aldri opplevd fra en bank.

Oppdatering
I januar 2022 sendte Bulder endelig ut en e-post om at de snart kommer med støtte for Apple Pay. Det er lenge etter Sbanken, men bedre sent enn aldri. Apple Pay er fortsatt ikke aktivert, men når de kommer med en slik annonsering, kan det ikke være så langt unna. Skriv deg opp på interesselisten for å få beskjed når det faktisk blir lansert. Bulder lanserte Apple Pay støtte 16. mars 2022. 👍

Oppsummering

Det er ikke så ofte jeg finner tjenester som virkelig treffer meg, men innimellom skjer det – og etter litt over ett år har jeg fortsatt bare gode erfaringer med Bulder. Endelig har det kommet en utfordrer i banksektoren – med fokus på innovasjon, teknologi og brukeropplevelse.

Om du har lyst å flytte lånet til Bulder, bruk gjerne min vervelenke for å få 500,- i bonus (da tjener du i praksis inn tinglysningsgebyret. Win-win.)